Máte webové stránky. Nebo zrovna jedny potřebujete pro svůj nový podnik. Jak je zformovat, aby fungovaly?
V první řadě potřebujete chytlavou URL adresu. Musí být smysluplná pro Vaše podnikání, nemít podivný pravopis a ideálně i být k dispozici na sociálních platformách, které můžete pro Váš brand také využívat.
Web by měl být užitečný a logický. Jasně, vizuálně musí být pěkný a vypadat profesionálně, ale obsah bude vždy na prvním místě. Je třeba už na začátku vymyslet celou strukturu webu, nikoliv jen první stránku s tím, že zbytek se pak nějak udělá. Web musí dávat smysl, a být intuitivní. Je třeba, aby návštěvníci pochopili logiku webu, aby se na něm dobře orientovali. Častým neúspěchem je, že lidé tvoří webové stránky, které chtějí oni, ne takové, které by potřebovali. Vždy se dá najít řešení, které bude odrážet firemní kulturu Vašeho podnikání a které bude zároveň vhodné i pro Vaši cílovou skupinu. Text udržujte na minimum, dlouhé texty nikoho nebaví. Buďte autentičtí a upřímní. Na povrchní, prázdná klišé už dneska nikdo neskočí.
Vždy je třeba se dívat na web očima zákazníka. V závislosti na podnikání je třeba mít na webových stránkách několik informací. Restaurace potřebují jídelníček a mapu, maloobchodníci (pěkné) fotky produktů, podnikatelé ve službách zase reference či jiná osvědčení. Plánujte své stránky tak, aby nabízeli informace, které návštěvníci pravděpodobně hledají.
Opravdu důležité jsou kontaktní informace. A proto by měly mít vlastní stránku. Dejte telefonní číslo, e-mail a kontaktní formulář na lehce nalezitelné místo. A vložte informace tak, aby se na ně dalo kliknout. Aby bylo uskutečnění hovoru nebo poslání e-mailu co nejpohodlnější. Přijde Vám to jako samozřejmost? Není.
Webové stránky musí být srozumitelné. Ujistěte se, že pro různé stránky používáte srozumitelné názvy. Taky musíte zvážit, jaké výzvy k akci na web umístíte. Co mají lidé na Vašich stránkách dělat? Mají si něco objednat? Mají zavolat? Mají si Vás jen zapamatovat? Stát se členem? Navštívit Váš kamenný obchod? Daný cíl musí být jasný i na webu. Podívejte se na Váš web očima návštěvníka. Co bude hledat za informace? Jaký má cíl on?
Pokud něco online prodáváte, zajistěte si stránky SSL certifikátem. Ten slouží k tomu, že veškerá komunikace mezi návštěvníkem a Vaším webem bude šifrovaná (číslo platební karty), tím pádem se nemusí obávat z krádeže osobních informací.
Existuje hodně platforem na sociálních sítích. Že jsou sociální média důležitou součástí marketingu asi není třeba psát. Pokud je používáte, měli byste s nimi provázat i Váš web. Tím, že je začleníte, si zlepšíte i SEO. Stojí za to, se jim věnovat? Ano – dokud se opravdu obsahu věnujete, udržíte svoji podnikatelskou značku na očích budoucím potenciálním klientům. Sociální média jen tak z našich životů už nezmizí, investice do nich se vyplatí.
Webové stránky musí dobře fungovat i na mobilních zařízeních. Responzivní stránky se přizpůsobí jakékoliv velikosti obrazovky. Lidé čím dál tím víc využívají mobily pro vyhledávání na internetu. Většinou v momentě, kdy se chtějí rychle pro něco rozhodnout. Do jakého obchodu půjdou? Do toho, u kterého na webu nalezli otevírací dobu, nebo do toho, který se jim na mobilu ani nenačte?
Lidé mívají spoustu otázek a obav. Shromažďujte si je a na webu nabídněte odpovědi. Nemusí to být zrovna formou FAQ, odpovědi se dají dobře začlenit do obsahu.
Zařiďte si dobrý hosting. Přece své snažení nepohřbíte hostingem, který bude mít neustále výpadky nebo se kvůli němu Váš web nakonec nenačte vůbec.
A co rozhodně nepotřebujete?
- Jakoukoliv hudbu.
- Cokoliv, co se zapne samo. Ať už video nebo hudba.
- Zbytečně moc textů nebo přehnaně moc jiných médií – akorát to web zpomaluje. A stejně to nikdo nečte.
- Přemíru prudivyskakovacích oken “dej nám souhlas, dej nám e-mail!”
Když jste při plánování v koncích, osvědčuje se základní pravidlo. Keep It Simple. Fakt, nekomplikujte to. Nebo si řekněte o pomoc někomu, kdo Vám se zdánlivě nezdolným webdesignem pomůže.